tiistai 13. toukokuuta 2008

Tavoitteena tokon alokasluokka

Maanantaina otettiin luoksepäästävyyttä, mikä meni paremmin, tosin kukaan ei yrittänytkään tulla koksketusetäisyydelle, jje pointsit Mikille pienestä edistymisestä. Sitten otettiin paikka makuuta, Miki oli jo lähes minuutin pätkiä ilman palkkaa. Loppu reenissää toisessa paikka makuussa nousi ylös ja kävi haistaa nartun, pirun otus, tämän jälkeen palautu paikalleen ja oli siinä loppuajan, niin kuin ei oi mitään hölmöä tehnytkään.

Harjoiteltiin maahan menon nopetta, Mikillä jää helposti kyynerpäät hieman maasta irti sekä välillä menee takapää edellä, nyt pitää itse tsempata ja kiinnittää huomiota mistä palkkaa. Seuraamista tehtiin, tämä meni paremmin kuin viimeksi. Kontaktiharjoituksia tehtiin hieman erilaista kuin viimeksi.

Nyt vaan tiukkaa treeniä viikon ajan ja ensi viikolla paremmalla menestyksellä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

moi

muistathan että paikkamakuussa kannattaa treenata nimenomaan pysymistä koska koira ottaa hyvin nopeesti tavaks sen nousemisen.

yleensä jos koira nousee niin siltä on vaadittu liikaa (etäisyys, aika, häiriöt), niinku köpille kävi sillon raholassa. mun mielestä on paras rakentaa se makuun pohja valmiiks niin ettei pistä koiraa liian vaikeeseen tilanteeseen.

kannattaisko sun tihentää palkkausta tai pysyä lähempänä jotta vois minimoida virheiden määrän? eihän sitä seuraamistreeniäkään tehdä vaatien niin kauan kunnes koira lakkaa tekemästä (paitsi mä.. mut oon melkein onnistunut jo lopettaan sen).

mäkin taoin köpille päähän sitä makaamista melkein pari vuotta niin että järjestin sille aina vaan onnistumisia.. pari kertaa on oma arviointikyky pettänyt ja koira on noussut epävarmuuttaan ylös, mutta ikinä se ei oo mennyt toisen koiran luokse (koputan puuta). vieläkin ois työtä kun makuutilanne tuntuu kokeessa olevan sille aika stressaava.

bh-palstalla oli vähän kyselyä treenaamisesta tampereen seudulla, tsekkaapa sekin kun ehdit.

hyviä treenejä ja nähdään sit kun taas kotiudun!
-jenni

Anonyymi kirjoitti...

ai niin ja tiistaisin on siis 10.6. asti siellä sarankulmassa treenejä nöffien jälkeen eli seiskan maissa, laitan sulle ninan numeron niin voit ilmottaa sille jotta se tietää jos/kun oot menossa treenaileen

Sanna kirjoitti...

Kiitti neuvoista! En mä oo vielä kovin kaus Mikistä mennytkään paikka makuussa, kun oon ottanut pisempiä pätkiä (hihnan mitan etäisyydellä pysynyt). Jos oon ottanut vaan mkaahan menoa oon saattanut kävellä hieman kauemmaksi ja palannut samantien palkkaamaan.

Toi ylös nousu olis ollut ennakoitavissakin. ensin vilkuilivat toisiaan, enkä sillä siunatulle sekunnilla kerennyt reagoimaan ennen kun Miki nousi ylös. Mulla on edelleen Mikillä namit paikka makuussa, mutta siirsin ne takapalkasta etupalkaksi ettei sen tarvitse koko ajan kytätä varastaako joku sen ruuat, eli nyt paikka makuu on hieman rauhallisempaa. Mutta toki voisin vielä helpottaa ja lyhentää aikaa, sitä vaan tuppaa oleen niin ahne, kun menee hyvin =)

Seuraamisessa ollaan palattu entistä tiheempään palkkaamiseen ja välillä käytän tutittamistakin, koska Miki seuraa hyvin niin kauan kunnes saa palkan, tämän jälkeen haistelee maata, kunne on "laskenut" mun askeleet ottaa kontaktin ja saa palkan ja taas haistelu...

Anonyymi kirjoitti...

mä oon pilannut monta hyvää koulutushetkeä ahnehtimalla et "vielä kerran" ja sitten ei lopulta saadakaan sitä viimeistä onnistunutta kertaa eli seuraavissa treeneissä taas alusta. just ennen pirkkalan kisoja oli hieno tunne kun kävin siellä kentällä treenaamassa ja osasin kerrankin lopettaa seuraamiset just sillä hetkellä kun koira teki parastaan. pitäis aina muistaa että mieluummin lyhyt ja onnistunut treeni kuin pitkä ja vähän sinne päin tehty.

jos vilkuilua ilmenee niin ehkä kannattaa sitten vielä jättää pidempi väli seuraavaan koiraan, ehdit myös reagoida ennen kuin miki on jo naapurin luona. mä olen yrittänyt vähän opettaa kontaktin pitämistä maatessa - ensin tein niin että kävin palkkaamassa kun koira katsoi mua, sit kävin palkkaamassa sillon jos se oli katsonut muualle ja kääntyi takas katsomaa mua eli heti kun se korjaa virheen niin tulee palkka, ja viime aikoina oon jo vähän vaatinut sitä kontaktia lähinnä tökkimällä maata jalalla. edelleenhän se vähän katselee muualle kokeissa kun se rauhoittelee.

kannattaa hymyillä aina kun menee palkkaamaan niin koira oppii yhdistämään ilmeen ja namin, sit pelkkä hymy kertoo sille jo että nyt menee hyvin. ja nameista, ne voi tosiaan pitkää yhteistreeneissä edessä niin ei tarvi kytätä ja sitten yksin treenatessa voi laittaa taakse jotta koira ei pyrkis sua kohti. köpi katsoo taakseen AINA kun vapautan sen makuusta, se on niin ehdollistunut takapalkkaan :P mutta se on kätevä siitäkin ettei se koskaan lähde vapautuksesta mihinkään vaan kääntyy ympäri ja tsekkaa namitilanteen.

köpillä on sama juttu ton seuraamisen palkan kanssa, et se kadottaa kontaktin aina jos annan liikkeessä namin ja pitäis vielä jatkaa seuraamista. oon ratkassut sen ihan vaan niin että vapautan liikkeestä ja annan sit namin ja sen jälkeen lähdetään uudestaan liikkeelle. kai se syöminen vie ajatukset pois siitä mitä oltiinkaan tekemässä.

tulipa taas romaani.. nyt mä meen oikeesti pakkaamaan rinkkaa!

-jenni