keskiviikko 4. kesäkuuta 2008

Viestikurssi

Viime viikolla olin kaksipäiväisellä viestikurssilla. Tiistaina oli teoriaa ja torstaina oli käytäntöä. Kurssin pitivät YLÖK:läiset Katriina ja Tomi Nummela, joiden koira on viestin käyttövalio, joten hyvin osaavat kouluttajat.

Olin Anun ja Milan kanssa kurssilla, koska epäilin ettei Mikistä tähän hommaan olisi. Jounin kanssa ollaan joskus juoksutettu Mikiä meijän väliä, jolloin se on ihan hyvin mennyt. Mila vaan on niin ihana makkara ja ihmismotivoitunut koiruus. Milan kanssa reeni sujui todella hyvin, hieman mielummin Mila juoksi mun luokse kun Anun luokse, mistä tämäkin nyt johtuu mene ja tiedä.

Miki oli autossa mukana, koska olin päättänyt ottaa sen kanssa toko-estettä. Koska Miki oli mukana koitettiin Anun kanssa ottaa myös sillä viesti pätkää näköyhteydellä. Anu vei Mikin metsä päähän, josta Anu lähetti Mikin mun luokse. Miki lähti ensin hyvin etenemään, mutta kun kuuli mun kehut lähti juoksemaa suoraan pellollem josta sain sitä sitten metsästää, kun kutsuista huolimatta ei tullut lähellekään mua. Mun luota Miki taas juoksi hienosti Anun luokse, mutta taas oli ongelma vastassa kun olis pitänyt juosta mun luokse. Tässä vaiheessa totesin ettei tästä koirasta tuu viestikoiraa. Grillikanakaan ei kiinnostanut, vaikka normaalisti Mikille suurta herkkua, kaiken lisäksi Mikiä oli paastotettu lähes vuorokausi, joten nälkä ois pitänyt olla, mutta kun ei niin ei.

Kurssin jälkeen otettiin Mikin knassa toko estettä, mutta sekin on tehtävä hihnassa, sillä muuten Miki lähti huiteleen. Kun koiralla on hihna/naru perässä se pysyy paremmin lähellä, kun tietää että sen saa kiinni. Olenko itsevarmempi silloin vai tietääkö koira että on turha yrittää kovin kauas nyt on ohut naruperässä, mene ja tiedä. Tokoeste esteenä meni ihsn hyvin.

Ei kommentteja: